teisipäev, 24. august 2021

Le Mans, mu Le Mans...

Ei ole siinses blogis kirjutanud oma ainsast tugitoolispordialast. Autosport on minu arvates maailma kõige kasulikum spordiala. No kellel on tolku sellest, et 100 meetrit joosti 0,1 sekundit kiiremini või ketast heideti pool meetrit kaugemale? Sportlik eeskuju tervisesportlastele - kindlasti. Aga praktiline kasu? Peaaegu null. Vaielge vastu, kui leiate, et ma eksin.

Le Mans on väike linn ca 130 km Pariisist läänes, kindla peale sama armas, kui lähedal asuv Chartres, kus mul on au olnud viibida.
Autodega võidu sõitmise ajaloos on sel linnal aga põhjapanev roll. 27. juunil aastal 1906, kui auto oli alles lapseeas, peeti linna lähistel esimene võidusõit Suurele Auhinnale  ehk Grand Prix'le. Siis tehti 12 ringi 103-kilomeetrisel ringrajal, ehk kokku 1238 km. Võitis ungarlane Ferencz Szisz, auto oli Renault Grand Prix :)


See selleks. Autosport arenes omasoodu, kuni aastaks 1923 tekkis mõte korraldada ikka tõeliselt räige vastpidavussõit, selline, mis paneks tehnika nii tõsiselt proovile, kui vähegi saab. Mõeldud-tehtud - masin peab vastu pidama 24 tundi ehk terve ööpäeva. Tol ajal oli see haige ja pea teostamatu unelm, aga ennäe, teoks sai, sealsamas Le Mansis - esimese ööpäevasõidu võitsid Rene Leonard ja Andre Lagache autol Chenard-Walcker....läbides umbes 1664 km. Juba siis sai selgeks, et auto  peab olema võimas, aga vähe janune ja sel peavad olema head head pidurid. Sai selgeks see, et hea boksimeeskond on võidu võti
 Seejärel läksid ajalukku Bentley-poisid, Bugatti Tank jne, jne, jne. Ajaloo ümberjutustamine pole selle postituse eesmärk.



Või siiski on. Mina, nõukogude poiss (s. 1968), sain asjast aimu ajakirja "Tehnika ja tootmine" kaudu aastal 1981. Lugupeetud eesti autoajakirjanduse korüfee Margus-Hans Kuuse (ei ole sugulane) artikleid seal ikka avaldati - aasta esimeses numbris vormel-1 kohta ja teises Le Mans pluss muud võidusõidusarjad. Sealt selle huviviiruse sain.
Le Mansi 24-tunni sõit tundus väga põrutav ja erutav. Tšehhi ajakirjade "Svet Motoru" ja "Stadion" sai ka fotopildi silme ette - tolleaegsed staarid olid Jacky Ickx ja Derek Bell ja Jürgen Barth, ning mõistagi Porsche 936 ja 956


Edasi läks nagu läks. Kui taevakanalid lahti läksid, siis sain juba otse vaadata - näiteks Peugeot' võitu aastal 1992. Ooo!


Le Mansi ööpäevasõidust sai minu ainus tugitoolispordi ala

Sellest peale oli mul olemas aasta tähtsündmus. Juunikuu teine nädalavahetus, mil laupäeva kella neljast pühapäeva kella neljani ma ei maga.
Mina olen prantslaste poolt alati olnud, aga 2009 võitis meie rahvusvärvides auto, Peugeot.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar